Den gyllene skalbaggen Min huvudperson är nog egentligen berättaren av personen, för boken är skriven i jag - form. Men det är inte han som jag ser som huvudperson, utan personen han berättar om, William Legrand. William Legrand är en före detta rik som numera lever fattigt på en egendomlig ö tillsammans med sin neger slav. Legrand är en människohatande enstöring som är mycket högt utbildad och intelligent. Hans sinnesstämning växlar mellan upprymdhet och dysterhet. William Legrand är tidstypisk på så sätt att han med sin intelligens spränger gränser och utnyttjar motarbetar människans och sitt eget förnuft. Som bifigur ser jag då berättaren. Utan hans något mer realistiska tankar ifrågasätter man inte Legrands tankar i samma utsträckning. Denna bifigur är något mer av en upplysnigsmänniska än vad Legrand är. Honom ser jag som en typisk romantiker. Berättaren gör också att en del av Legrands sanning hålls dold, ända till slutet. När jag hade läst novellen ansåg jag att den första av insikterna i boken "Den nionde insikten" (av James Redfield) hade fått ett konkret ansikte. Den första insikten har budskapet; "tillfälliga sammanträffande", och det är just detta som boken går ut på. Att om inte Legrand hade gjort just si eller så vid en exakt tidpunkt hade inte DET hänt. Så berättelsen fick mig att koppla ihop romantiken med den värld jag lever i nu på slutet av 1900talet. Uttrycket "ingenting är omöjligt" genomlyser denna och även många andra böcker som jag har läst av Edgar Allan Poe. Och även detta anser jag vara väldigt tidstypiskt. Hela boken, den gyllene skalbaggen, är nog väldigt tidstypisk. Till att börja med så pekar berättaren allt det romantiska genom att delvis kritisera, delvis hylla Legrands romantiska tankar och ideer. Även berättarens beskrivning av miljön känns romantisk på så sätt att allt är vildvuxet och i sin naturliga ursprunglighet. Hela novellen stimulerar ens fantasi och man känner verkligen hur realistiska gränser sprängs. Det är en underbar novell, nu vet jag hur en romantikers hjärna fungerar.